gravatar

Visit Thai... No need to advertise

Kebanyakkan negara di Asia Tenggara nie sememangnya sibuk untuk meng'advertise' negara masing-2. Promosi bagai nak gila untuk menarik orang luar datang melancong. Modal pulak tuh jangan kenang, tak terkira banyaknya. Tapi.. ada satu negara diantaranya yang tak perlu giler-2 mempromosikan untuk buat semua tuh. Itulah Thailand sebuah negara yang mempunyai fasiliti lengkap untuk melancong. Maksud aku, jika kita membawa anak isteri kesana pasti semuanya terhibur. Aku bukan nak membanggakan negara nie, hanya sekadar pendapat sahaja.

Tidak keterlaluan jika aku namakan negara ini menyediakan pakej 3 in 1. Manakan tidak hiburan untuk anak-2 tersedia seperti yang kita lihat dinegara kita. Untuk para ibu pula.. apalagi kalau bukan bershopping sakan... Tapi untuk bapa pula? Takkan nak jadi pak turut? kalau di Malaysia tercinta ini, fungsi bapa-bapa hanya terhad kepada pengeluar modal untuk menghiburkan keluarga. Namun tiada apa-apa yang dapat menghiburkan hati para-para bapa ini *kecuali bapa yang sememangnya tidak mahu terhibur. Saya rasa hiburan bapa bukanlah untuk bershopping seperti isteri-2 mereka.

Namun di Thailand ada sebuah tempat untuk mereka. Industri ini memang memang terkenal sejak zaman dulu lagi namun kini ia menjadi sebutan seluruh warga dunia dan tak perlu diuraikan secara terperinci. Yang paling menyedihkan semasa aku di Indonesia dulu ada seorang Mat Salleh mengatakan padaku dia sudah melancong dari Bangkok hingga ke Singapore tapi tak tahu dimana Malaysia. Apa kurangnya Malaysia? Pikir-pikirlah sendiri. Dibawah adalah cerita berdasarkan pengalamanku berasaskan statement diatas.

Ntah kenapa meluap-2 betul aku nak pergi ke negara gajah putih ini. Mungkin disebabkan cerita indah dari temanku si pemandu lori melenyapkan segala ketakutan ku terhadap risiko badan berkecai dibom.

Sebenarnya telah lama benar aku mengidam untuk melawat ke negara ini namun isteriku pasti akan melarang sekeras-kerasnya. Sampai buntu pikiranku apakah bentuk alasan yang perlu ku beritahu jika ingin keluar untuk beberapa hari apatah lagi jika aku menyatakan tempat tujuan sebenarku.

Itulah Thailand akka Siam.. namanya tercemar dikalangan para-2 isteri warga di Malaysia. Adalah tidak waras jika ada yang melepaskan suami-2 mereka bersendirian melancong ke negara ini. Akhirnya aku pasrah, biarlah masa dan keadaaan menentukan segalanya.

Aku ibarat seekor singa lapar yang menunggu mangsanya, maka hari yang dinantikan selama ini telah tiba. Isteriku mendapat panggilan dari orang tuanya atas perkara pembahagian tanah pusaka di tanah seberang. Kebetulan aku yang tidak mendapat cuti kerana di alam "probation" maka aku melepaskan isteriku pulang bersama anak sulungku. Pemergian isteriku selama seminggu tidak akan ku persiakan begitu sahaja. he he he

Setelah beberapa hari isteriku meningalkan tanah air, Seusai kerja terakhirku pada hari jumaat, aku terus menghubungi rakan karibku seorang pemandu lori menyatakan kesediaanku untuk berangkat bersama beliau. Sewaktu itu beliau berada di Johor Baharu sedang memunggah barang. Kebetulan beliau juga mendapat 'trip' menghantar barang ke Bukit Kayu hitam keesokannya harinya lantas aku terus ke Pudu Raya membeli tiket dan langsung menunggu disana. Aku ditempatkan dirumah teman sekerja beliau sementara menantikan kedatangannya.


Mungkin terlalu teruja dan tidak sabar-2 untuk melepasi sempadan, menunggu beliau terasa lama sekali. Setelah agak tenghari barulah ku lihat batang hidungnya. Dengan wajahnya yang sedikit ceria dari kebiasaan, setelah lorinya di parking kemas dan belum pun sempat kakinya menjejak kebumi lantas beliau menelefon rakan sekerja warga tempatan yang fasih berbahasa Thai. Ternyata bukan aku sahaja malah dia juga mempunyai perasaan serupa walaupun keluar masuk beberapa kali sebelumnya

Setelah selesai berbicara ditelefon dia memberitahuku bahawa ada sedikit kenaikan harga. Harga bukan menjadi soal yang penting sekarang adalah 'masuk' kataku. Dengan matanya yang kuyu mengantuk bukanlah penghalang untuk melangkah ke sempadan. Sementara menantikan tourist guide tidak berdaftar tiba, kami membasah tekak disebuah warung berdekatan. Setelah agak lama menunggu kedengaran bunyi dua motosikal parking rapat dibelakangku. Tanpa banyak soal rakanku merapati penungang motosikal tersebut. Dalam lohgat utara sepertinya ada perbincangan tawar menawar. Harga terakhir yang dapat ditawar sebanyak RM50/orang tanpa pasport.

Setelah dipersetujui bersama, aku meluncur laju bersama teman dan penungang tadi menuju kesempadan. Dengan hati yang agak mendebarkan aku sebenarnya kehairanan tatkala kami lepas begitu sahaja tanpa diperiksa oleh check point imigresen kedua-dua negara walaupun kami membawa beg yang agak besar. Ibaratnya aku pergi kenegara sendiri. Perkara mustahil yang berlaku jika aku melawat Indonesia.

Kami dihantar ke sebuah hotel yang sederhana mewah. Harganya agak murah sekitar RM50 semalam. Rupa bentuk bangunan yang berada disekitar pekan ini tidak sama seperti di tanah air, agak kelam kabut dan kotor sedikit. Gambar-2 perempuan separuh bogel menjadi corak pintu disetiap kedai. Namun yang menjadi perhatianku adalah kelihatan banyak kereta-2 Malaysia bertaburan yang parking digigi-gigi jalan. Menjadi persoalan bagiku.. kenapa kereta orang-2 Malaysia banyak bersepah disini?. Untuk apa mereka disini?. Jika hanya untuk benda "tuh" takkan begitu banyak sekali. Adakah Malaysia tidak ada?Akhirnya persoalan itu tenggelam setelah masuk kebilik hotel.

Sementara menantikan malam minggu yang ku jangkakan sure 'havoc', kami didatangi seorang lelaki warga Malaysia yang menamakan dirinya "Brother" berasal dari kg baru Ampang, beliau mengetuk pintu lantas meng'offer' kami gadis-2 atau yang lebih kasar lagi "pelacur". Kebetulan ditingkat yang sama terdapat beberapa warga Malaysia yang lain sedang menunggu perkara serupa di kamar masing-2.

Setelah dikumpulkan semua orang-2 Malaysia dikamarku, Brother tadi membawa 40 orang perempuan dibariskan bersama. Kita hanya tinggal pilih sahaja. Harga yang ditawarkan adalah RM250/orang. Bayangkan bagaimana sejumlah wanita 'model look' berbaris seperti kawat cam, Sudah tidak keruan lagi untuk memilih yang mana satu. Jumlah masa sewaan adalah 24 jam. So.. anda harus memulangkan mereka keesokannya pada masa yang sama. Sekarang baru aku faham kenapa orang-2 Malaysia suka berkunjung kemari dan bertebarnya kereta plat Malaysia walaupun aku hanya mengagak sebelumnya. Kalau harga diatas di Malaysia cukup untuk menyewa selama sejam sahaja dan kualiti layanan serta paras kadang-2 jauh lebih teruk. Bayangkan jika anda membawa RM1000. Anda boleh berpoya-poya sakan cukup menghiburkan hati makhluk bernama lelaki.

Setelah urusan sewa-menyewa selesai aku memilih seorang wanita yang agak cantik berkulit ala-ala cina gitu. Kata brother tadi perempuan yang aku pilih tuh pernah menjadi cover girl dimajalah. Dilihatkan raut wajahnya memang dia seorang yang agak cantik.

Sementara menunggu kehidupan malam di Danok, Sepuasnya aku didalam bilik hotel tersebut ibarat pengantin baru (Walupun aku sedar aku suami sementara yang entah keberapa ratus). huhuhuh *perlukah aku ceritakan disini?.. tak usahlah.. sendiri-2 paham cukup. Yang penting jangan lupa pakai stokin... arrghhh.. mengantuk pulak rasanya. Nanti senang-2 aku sambung lagi.