gravatar

Sampai kapan "sampai bila"?

Ternyata soalan ini sering menerjah dimindaku sejak kebelakangan ini. Dengan umur yang sebegini, ditambah teman-teman seangkatan yang sudah mempunyai jawatan yang bagus didalam bidang masing-2 menjadikan diri terasa kerdil dan tidak ampuh.

Sebelumnya aku menghadiri temuduga yang telah ditetapkan harinya dan seperti biasa dimana-mana tempat pun aku harus mengisi borang yang sememangnya merimaskan. Paling menjengkelkan aku adalah ruangan untuk menulis kembali sejarah persekolahan dan kerjaan sebelumnya. Dikala aku terlupa membawa salinan resume bersama ia menjadi mimpi ngeri untuk mengingati kembali semua data-2 yang lalu.

Kualiti tulisan tanganku jua semakin terpuruk. Lebih tepat lagi ia menyerupai cakar ayam yang sedang lapar. Sekali imbas tak ubah macam tulisan siam. Manakan tidak sudah lama aku tidak memegang pena kerana semua 'working paper' bergantung penuh antara komputer dan printer.

Setelah borang ku isi lengkap aku menyerahkan kembali kepada receptionist bertugas, setelah agak lama menunggu aku dipanggil masuk ke bilik khusus oleh seorang penemuduga dan memperkenalkan dirinya dan jawatan yang disandang. Terlihatkan ia lebih muda dariku membuatkan perasaan cemburuku mula terjentik.

Seperti biasa si penemuduga akan cuba menyelami fikiran kita dan cuba sebaik sejauh mana pengetahuan kita tentang kerja yang akan ditawarkan dan seperti biasa dalam penuh hati-hati sebaiknya penerangan kita tidak lari dari tajuk yang ingin dibicarakan.

Setelah agak lama 'ngobrol-2' Satu statement penutup kata yang tidak terlupakan serta menjadi tajuk entry ku kali ini. "Until when you want to be a helpdesk, You try to solve others people problem which never ending. You need more specific. PC helpdesk troubleshooting not chalengging". Aku tidak faham apalah maksudnya not challenging. Mahu ajer aku seret mamat tuh ke tempat aku dan suruh dia angkat calls. Suruh dia layan orang Singapore yag amat demanding. Namun begitu aku perlu bersikap optimis. Mesej yang disampaikannya cukup tajam dan menjadi buah pikirku dikala sendirian.

Walaupun mulutku mengukir senyuman tatkala berjabat tangan sebelum aku melangkah keluar, namun kata-katanya tadi ibarat sebuah tamparan buatku. Terasakan aku udah terlalu lama akka tua untuk duduk dibawah. Apakah aku tidak mampu untuk berada ditempat yang sepatutnya secocok dengan umurku?.

Teringat kembali semasa mula-mula memasuki dunia pekerjaan dahulu. Diwaktu itu umurku sekitar 20 tahun. Workmateku rata-2 berumur hujung 20-an. Terasa akulah paling muda. Setelah agak lama dan berpindah-2 kerja, rakan setugasku kebanyakkannya sebaya dan pada era ini aku lihat rakan setugasku jauh lebih muda dari ku. Disinilah datangnya panggilan untuk memajukkan diri. Ego sebagai manusia mencabar sanubariku. Entahlah sampai bila aku terus begini. Aku tidak pasti.

gravatar

hebat hebat...apa la nasib..ade masanya kite kena percaya gak pada fung shui..bini aku ari tu dia ade pi telek..dia kate nasib aku memang baik..banyak peluang..tapi aku rasa memang betul ade banyak peluang..cuma kadang aku rasa cam tak layak yo..jadi..kesimpulan..baik jadi helpdesk yo..kerja bawah orang..janji gaji besar..pening diri sendiri yo..

gravatar

mana time ini bapak ikut..kok 12:17am..