gravatar

Visit Thailand (part 2...)

Menjadi kebiasaan bagiku untuk mengkaji terlebih dahulu tempat-2 yang bakal aku lawati. Diantaranya bertanya kepada orang yang pernah pergi sebelumnya, media cetak dan media elektronik termasuk forum-forum, blog dan sebagainya menjadi rujukan dikala perlukan agar aku tidak teraba-raba bila sampai ke tempat aku lawati. Aku jarang mengunakkan berita di surat khabar sebagai sumber utama, apatah lagi TV yang menyajikan berita 'indah khabar dari rupa'.

Begitu juga dengan trip yang aku lawati kali ini, Terdapat kisah-2 penipuan agen-agen bebas berkeliaran mencari mangsa terutama orang-orang yang pertama kali melawat ke tempat ini. Terdapat banyak forum menceritakan hal yang sama, Selain tertipu agen bebas, perempuan yang disewa juga mencuri barang mangsa. Mungkin kerana keghairahan terlampau sehingga kita terleka dengan si penipu bangsat yang mengunakkan peluang dikala kita keletihan tertidur.

Walaupun masih banyak agen-2 jahat berkeliaran namun terdapat ruang yang selamat, Namun bagiku yang paling efektif sekali adalah mengenali penduduk tempatan yang menjadi jurubahasa kita. Mereka berfungsi sebagai agen perantaraan untuk berkomunikasi dengan bapa-bapa ayam yang kebanyakkan tidak tahu berbahasa inggeris apatah lagi Melayu. Pengunaan motor juga sedikit-sebanyak membantu sewaktu kita melihat ayam-ayam yang bakal dipilih. Jika tidak kita akan diikuti bapa-2 ayam yang agak merimaskan.

Berbalik kepada kisah yang lepas. Satu kebaikan brother tadi adalah beliau kerap memerhatikan kita sedekat mungkin. Hampir setiap jam dia mengetuk pintu bilik bertanya khabar kepada setiap pelanggannya. Beliau akan bertanya jika ada apa-2 yang tidak kena dengan barang "dagangannya". Termasuk layanan yang diterima.

Bak kata orang bersikap jujur antara kunci utama perniagaan. Diatas kesedaran ini, maka brother tadi melayan dan menjaga kami sebaik mungkin. Replacement atau penukaran akan dilakukan jika kita tidak berpuas hati. Keburukkannya lainnya ia seperti menganggu 'honeymoon' yang sedang dinikmati, namun kita harus bersikap positif dengan tingkahnya agar kita tidak kembali rugi. Berbanding dengan bapa ayam lain yang meninggalkan terus barang dagangannya dan dibiarkan kita terkapai-kapai dikala bantuan diperlukan.

Selain berdagang, beliau mempunyai pakej tambahan agar kehidupan malam kita di pekan koboi itu tidak diganggu oleh anasir-2 yang menawarkan pakej serupa. Walaupun agak mahal (RM250/orang) namun ia masih berbaloi jika kita diapa-apakan disana. Kelihatan terdapat banyak perempuan-2 muda yang belum disewa menanti pelanggan dihadapan kedai masing-2. Aku agak hairan bagaimana brother Melayu tadi boleh menjadi salah seorang daripada banyak pemuda Siam yang berniaga benda yang sama. Bagaimana orang tempatan tinggal diam dengan saingan dari orang luar. Itulah kelebihan orang yang tahu berbahasa Melayu mungkin kerana rata-rata orang Malaysia banyak mewarnai lorong-2 yang sibuk dengan urusan nafsu masing-2.

Itulah Danok sebuah pekan yang tidak pernah sunyi siang dan malam. Dikala siang kelihatan dan kebingitan lori mengangkut barang-2 berbaris memasuki negara dan malamnya penuh dengan bunyi-bunyian disko dan perdangangan 'body'. Dikala mataku asyik menikmati perempuan-2 jualan. Aku dikejutkan dengan beberapa motor membawa anak-2 bawah umur berkeliaran ditempat yang sama. Ditambah lagi dengan pusingan motor serupa dikawasan sama beberapa kali menjadikan aku tertanya-2. Manakan tidak motor ditungangi 3 orang perempuan. Sipembonceng kelihatan perempuan berumur separuh abad yang matanya liar memandang kesana kemari ibarat mencari pembeli jika ada yang memanggil. Mungkin bawah pelacur bawah umur kata hati kecilku. Disebabkan anak gadis bawah umur tidak dibenarkan bersama perempuan dewasa maka ini saja cara yang tinggal agar peluang "extra income" tidak terlepas begitu sahaja.

Dikawasan berhampiran terdapat penjual-2 ayam pulut berwarna merah menghiasi pinggir-2 jalan. Warna ayam tersebut memang menyelerakan. Pada hari pertama aku hanya melihat sahaja dan pada waktu sarapan keesokannya barulah aku merasa kenikmatan ayam tersebut bersama pulut dan cili sos ala Siam. Memang sedap.. bak kata pakcik aku kalau namanya Siam apa-apa pun best. Beras Siam, Mangga Siam, Kuching Siam, Ayam Laga Siam, dan sekarang aku melihat ayam Siam. Hmm memang best...

Lawatan pertama kami adalah disebuah Karaoke. Maaf saya terlupa namanya. Disani kami menyanyi sepuasnya walaupun jumlah lagu Melayu dan Indonesia yang agak terhad di tambah pula dengan lagu-lagu Siam bercampur baur. Kelihatannya disudut kanan karaoke tadi terdapat sebuah bilik kecil yang agak gelap dan terletak sebuah kusyen lumayan empuk didalamnya. Mungkin ini kamar untuk pasangan yang menyanyi dengan cara memasukkan mikrofon kedalam mulut. he he he.

Setelah itu kami dibawa ke sebuah bar "ala koboi". Ini kerana struktur rumah kecil ini diperbuat dari kayu sepenuhnya dan mengunakkan pintu yang dibuka seperti cerita koboi. Disinilah pertama kali ku lihat pemain muzik dan penyanyi menghisap ganja diatas pentas sambil menghiburkan tetamu. Bau pekat asap ganja terhidu disetiap sudut rumah kecil ini.

Sejak dari pertama lagi aku tertanya-2 siapakah brother ini sebenarnya. Ini kerana rupa parasnya amat familiar di TV semasa aku menonton sebuah kumpulan penyanyi di tanah air. Namun, jawapannya hampir aku temui tatkala menonton beliau bermain gitar dengan begitu baik sekali sehingga terbaring dan menggunakkan mulutnya bermain solo. Terus terang memang aku minat caranya bermain gitar namun sayang sekali dia hanya boleh bermain sebanyak tiga lagu sahaja disebabkan majoriti masyarakat dipekan ini hanya meminati muzik berbentuk cha-cha. Kemungkinan besar brother ini salah seorang pemuzik dari Malaysia. Cuma aku tidak mengenal siapa dia sebenarnya.

Aku tinggalkan cerita beliau dengan gitarnya. Setelah itu aku dibawa ke tempat terakhir sebelum pulang ke hotel masing-2. Persekitaran disini amat serupa dengan suasana disko atau "feng tau" yang terkenal dengan pil khayal. Kelebihan lainnya kelihatan beberapa wanita separuh bogel dan berbaju nipis menari keghairahan mengelilingi tiang sambil badan mereka disimbah air. Memang menghiburkan kerana itulah pertama kali aku merasai suasana seperti itu secara "live" dan mustahil ditemukan tatkala pulang nanti.

Esoknya aku bergegas pulang setelah puas di negara orang. Tanpa ucap kata selamat kepada brother tadi aku pergi meninggalkannya dengan seribu kerisauan dan kenangan mengenai keretaku yang diparking disempadan dalam negara. Aku risau kalau-2 kereta itu ghaib tanpa diduga. Apa yang perlu ku jawab dengan orang rumahku nanti.

gravatar

bang, ada screenshot cewek tu gag?
hehehe...

wah, jadi pengen main main ke thailand... :D

gravatar

tima kasih sebab sudi melawat ke blog aku. Memang tujuan aku ke Thailand masa tu adalah untuk melawat pasar tu. Pelik kan?

Pengalaman ko di negara jiran ni pun best aku baca.

Masa aku on the way balik dari Bangkok hari tu, aku masuk melalui Danok. Yang aku ingat masa lalu situ, ada accident treller ngan motor. Pastu bersepai daging kat jalan... Ngeri siot.